Polskie ekspedycje DX-owe

Polskie ekspedycje DX-owe

S79SP Seszele X 2015

Z Seszeli nadaje polska ekspedycja radiowa DX-owa używająca znaku S79SP (3-18.10.2015 r.). Ekipa pracuje w składzie: SP2EBG (Bogdan), SP2GKS (Gala), SP6EQZ (Włodek), SP6FXY (Ryszard), SP6JIU (Krzysztof) oraz SP9FOW (Roman).

Bliższe szcze S79SP-logo góły na stronie wyprawy https://www.s79sp.dxing.pl/

Częstotliwości pracy podane są na stronie wyprawy, aczkolwiek mogą one ulec pewnej korekcie ze względu na ewentualną pracę innych ekspedycji i QRM.
W paśmie 7 MHz ekspedycja S79SP nadaje w zakresie częstotliwości 7050 kHz do 7100 kHz (zarówno CW jak i SSB i RTTY)!

Log S79SP  jest aktualizowany na stronie Clublogu https://secure.clublog.org/expeditions.php


Aktualny meldunek (12.10.2015) szefa ekspedycji S79SP.

S79SP. Melduję, że wszyscy żyjemy i mamy się stosunkowo dobrze, nie licząc braku snu albowiem propagacja (marna) jest prawie 24 godziny na dobę, a my mamy 5 stanowisk i tylko 6 operatorów.
Niestety spośród 15 000 krótkofalowców z SP nie udało się znaleźć nawet jednego który zastąpił by Janka SP3CYY, który musiał zrezygnować z wyjazdu, a wszystko było podane jak na talerzu!
Właśnie jesteśmy w połowie czasu trwania naszej ekspedycji. Z prognoz propagacyjnych wynika, że propagacji brak na wszystkich pasmach - mało plam i duży A index.
Tym niemniej właśnie przekroczyliśmy 30 000 QSO w logu, w tym ponad 3000 ze stacjami z SP. Jubileuszowe 30 000 QSO zrobił Krzysiek SP6JIU na 17m SSB.
Dzisiaj w końcu pada drobny deszczyk i temperatura się obniżyła co pozwoliło mi z Romkiem SP9FOW na dostrojenie V160 - teraz mamy SWR 1,0 na 1822,5 naszej nadawczej QRG.
Wzmacniacze tranzystorowe nie sprawdzają się ponieważ wszystkie anteny są zainstalowane blisko siebie i w.cz z sąsiedniego pasma wyłącza inny PA.
Bez zarzutu spisuje się lampowe PA na 5xGU50 zrobione specjalnie dla nas przez SP8BRQ. Dziękujemy Ci Andrzeju!
W zasadzie mamy już wszystkie anteny łącznie z beverage i możemy poświęcić czas samemu nadawaniu.
Na wyższych pasmach EU nie pozwala pracować z NA. Na szczęście na 3,5 i 7 w okresie propagacji na NA  - na 3 godz. przed naszym wschodem EU już nie słychać i możemy spokojnie pracować z NA.
Są oni wzorem zdyscyplinowania: pomylisz jedną literę w znaku i się wołający nie odezwie. JA zeszli do poziomu EU!
Stacje SP pracują wzorowo, wołajcie nas abyśmy przekroczyli chociażby 50 000 QSO.

Włodek SP6EQZ

Wyprawa Jacka SP5EAQ na Pacyfik – South Cook Rarotonga . Przygotowania do wyprawy E51EAQ są zakończone. Jacek wylatuje 15-ego października przez Dubai do Auckland.Tam Jacek spędzi 2 dni czekając na ew. opóźniony bagaż (zdarza się). Leci Emirates, które oferują 30 kg bagażu rejestrowanego + 7 kg kabinowego. Za nadbagaż niestety są koszmarne stawki. Jacek pisze: „Wybór linii związany był z wcześniejszą koncepcją wyprawy z Mirkiem VK6DXI. Wybieraliśmy się razem na Co SP5EAQ-Jacek cos-Keeling. Po śmierci Mirka zdecydowałem się na zmianę celu wyprawy ale linii już nie zmieniałem. Emirates w poprzedniej wersji było optymalne (latało do Perth a g ros bagażu miał wziąć na Cocos Mirek mieszkający właśnie w Perth). Śmierć Mirka pokrzyżowała wspólne plany, ale ponieważ urlop w QRLu (i zgodę rodziny) miałe m już wynegocjowany, to pozostała mi zmiana destynacji. E5 nie było najciekawszym wyborem (dwie aktywne stałe stacje słyszalne na 20m SSB prawie codziennie) ale istnienie lokalnych operatorów, którzy zaproponowali mi pomoc w uzupełnieniu  instalacji antenowych (co rozwiązało częściowo problem nadbagażu) spowodowało, że i ich propozycję przyjąłem z wdzięcznością. Wykupiłem więc zakwaterowanie w motelu na północnym wybrzeżu Rarotonga, miejscu skąd nadawało gros ekspedycji. Tanio nie było ale miejsce rozpoznane i zgoda gospodarza na anteny gwarantowana. Na wyspę dotrę 18ego wieczorem (lokalnego czasu). W Polsce będzie dzień później gdyż E5 jest za linią zmiany daty. Planowałem pobyt dwutygodniowy ale kilka dni temu zlikwidowano mój lot powrotny i będę o dzień krócej.

caribbean 2015 Caribbean Tour 2015

Zarząd Wirtualnego Oddziału Terenowego PZK (VOT PZK) podjął decyzję o dofinansowaniu ekspedycji pod nazwą "Caribbean Tour 2015". Dofinansowanie jak zazwyczaj składa się ze środków przyznanych przez VOT PZK oraz środków sponsorów indywidualnych.

SP7VC pisze: W dniach 24.01-14.02.2015 będziemy z Kasią SQ7OYL i przyjaciółmi na Karaibach. Planujemy zaktywować radiowo kilka wysp. Środkiem transportu pomiędzy wyspami będzie katamaran Lagoon 420. Skład naszej grupy to: Przemek - SP7VC, Kasia - SQ7OYL, Tadeusz - SP3IPB, Jurek - SP7TF, Zbyszek - SP3CFM i Bogdan K2RPF ex.SP8NFE.

Zapraszamy na strone naszej wyprawy: http://expedition.sp7vc.pl/

Ekspedycja na ZK3Q/ZK3E na Tokelau dobiegła końca.  Staraliśmy się, aby nasza "walizkowa", dwuosobowa ekspedycja spełniła przynajmniej elementarne oczekiwania w Europie na zapotrzebowanie na ZK3. Niestety udało się to jedynie w części. Anomalia propagacyjne, które również były zauważane przez drugą polską ekspedycję VK9XSP pracującą w tym czasie z Pacyfiku oraz zaburzenia magnetyczne o rzadko spotykanej długości trwania skutecznie ograniczyły możliwości łączności na krótkiej drodze z Europą przez większość czasu pobytu. Staraliśmy się zatem pilnować otwarć na 10 i 12m długą drogą. Niestety miały one często ograniczony zasięg - sięgały najczęściej od EA8 poprzez EA, G, F i kończyły się na ON nie dając szans na łączności z centralnej i wschodniej części Europy na tej drodze. Otwarcia te trwały jedynie 20 do 40 minut i potrafiły występować jednocześnie na kilku pasmach. Bliskość anten na ograniczonej przestrzeni powodowała niemożność jednoczesnej pracy m.in. na 10 m i 12 m, mimo posiadania kompletu dobrych filtrów.

ZK3

  zk3logo 200 Polska ekspedycja na Tokelau ZK3 wyruszyła w podróż. Strona ekspedycji:  http://zk3.sp5drh.com/index.html

 W dniu 30.09.2014 z lotnika na Okęciu w Warszawie ruszyła na Pacyfik pierwsza „październikowa” polska ekspedycja. Skład ekspedycji: Jacek SP5EAQ (ZK3Q i 5W0AF) i Marcin SP5ES (ZK3E i 5W0AG). Wg. otrzymanych raportów poprzez Hongkong polecieli samolotem do Auckland (Nowa Zelandia). Z Auckland następny lot mają do Apia na Samoa.

 Na razie wszystko przebiega planowo, bagaż około 110 kg wyposażenia stacji i anteny jest razem z nimi!  Wyprawa na Tokelau  ZK3 to fantastyczna przygoda. To rejon południowego Pacyfiku, trudna i poszukiwana na pasmach strefa 31. Jednocześnie niezwykle zaawansowana i skomplikowana logistyka wyprawy, a także spore koszty. To z Polski i Europy olbrzymia odległość i długa podróż.  Trzy dni podróży samolotami, 3 dni rejsu statkiem z Apia (Samoa) na Toleau (ZK3) i to statkiem niezbyt komfortowym. Nasi ekspedycjonerzy podzielili się zadaniami - Jacek SP5EAQ będzie pracował na fonii, a ma olbrzymie doświadczenie (Honor Roll DXCC Phone), a Marcin SP5ES na telegrafii. Marcin w ostatnich latach zapisał się w historii „operacji SPFF”.  Super sprawna telegrafia w trudnych warunkach terenowych. Trzymajmy za „naszych” kciuki!

SP5ES SP5EAQ p1

 

Jak sie już wiele razy okazało niezwykle ważną sprawą w czasie podróży na docelowe miejsce jest kompletność bagaży. Zwłaszcza przy takiej jego ilości. Bagaż niestety może pozostać na lotnisku w dowolnym czasie i miejscu i nie polecieć wraz z pasażerami. Były już takie przypadki, że ekspedycja kończyła nadawanie, a bagaż jeszcze nie przyleciał! Dlatego też "nasi" tego bezwzględnie pilnują. To ma takie konsekwencje, że trzeba pozostać w miejscu tranzytowym i czekać aż bagaż przyleci.

 

 

 

 * Fotki.  Od lewej Marcin SP5ES i Jacek SP5EAQ. Z akcji finalnego sprawdzenia i pakowania sprzętu: transceiverów, komputerów, oprogramowania, wzmacniaczy, okablowania oraz pakowania anteny SteppIR do pokrowca.

Zdjęcie autora (SP5ELA) z akcji pakowania sprzętu w ostatni piątek 26.09.2014. Nastroje, jak widać na fotce wspaniałe!

ZK3-Tokelau Marcin SP5ES , członek naszego Oddziału, wraz z Jackiem SP5EAQ organizują DX-pedycję na Tokelau (ZK3). Z perspektywy europejskiej jest to bardzo daleki wyjazd, wiele przesiadek, zmian itd. Marcin SP5ES przybliżając członkom OT-73 podróż na ZK3 napisał:

Dostaję się do Londynu (G), Hong Kongu (VR2), Auckland (ZL), Apia (5W) i tam czeka się na statek - jedyna droga transportowa. (…) Statek chodzi co 2 tygodnie. Nie wiadomo czy przyjdzie, kiedy przyjdzie i czy w ogóle kiedykolwiek przyjdzie…

My mamy nadzieję, że statek przypłynie i że nasi przyjaciele dostarczą nam wielu emocji na pasmach, a sami będą mieli wiele satysfakcji i że w tym wszystkim znajdą też czas na odpoczynek…

Przewidywany termin aktywności: od 8 października przez trzy tygodnie. Dokładne terminy mogą się zmienić, co jest uzależnione od trudnych do przewidzenia zmian w terminach transportu na wyspę.

Nasi przyjaciele zarezerwowali QTH na atolu Nukunonu. Zamierzają używać znaków ZK3Q (SP5EAQ) oraz ZK3E (SP5ES). Znaki nie są jeszcze potwierdzone. Informacje będą publikowane na stronie: http://zk3.sp5drh.com/ .

Caribbean Zarząd Wirtualnego Oddziału Terenowego PZK (VOT PZK) podjął decyzję o dofinansowaniu ekspedycji pod nazwą "Caribbean Tour SP7VC".

Dofinansowanie jak zazwyczaj składa się ze środków przyznanych przez VOT PZK oraz środków sponsorów indywidualnych.

W ekspedycji po wyspach na Karaibach biorą udział: Tadeusz SP3IPB, Przemek SP7VC, Kasia SQ7OYL.

Strona ekspedycji: http://www.sp7vc.dxing.pl

Grafik ekspedycji:

Podkategorie

Login

Forum. Najnowsze tematy:

  • Brak postów do publikacji.